zaterdag 28 april 2012

Tutorial oranje haarband (koninginnedag)

Deze haarband haak je in een avond of een middag.
Of nog sneller.
Precies op tijd voor koninginnedag!




Werkbeschrijving:

Ik gebruikte dun haakkatoen en haaknaald 3,5.
Neem het aantal steken niet te nauw,
alles kan, iets groter of iets kleiner maakt niet uit!
Zorg alleen dat de haarband zelf om het hoofd van het betreffende meisje past.

Haak 96 lossen (of meer of minder, afhankelijk van de hoofdomtrek
en de dikte van het garen).
Sluit met een halve vaste de ring.
Haak een toer vasten, een toer stokjes en weer een toer vasten.
Hecht af.

Voor de strik haak je 50 lossen.
Haak dan ongeveer 12 toeren vasten.
Je hebt nu een rechthoekig lapje.
Vouw het lapje dubbel en haak de korte einden aan elkaar vast.
Hecht nog niet af, maar haak een lange rij lossen,
die je daarna in het midden om de strik windt
(in het midden aan de achterkant zit dan de naad waar je de korte uiteinden van het lapje hebt vastgehaakt).
Hecht af en naai de strik op de haarband.


 Veel plezier maandag!

21 opmerkingen:

  1. Oeh leuk!! Hier gaat dat helaas niet meer lukken, maar hij is superleuk!! Veel plezier maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga meteen aan de slag! Bedankt voor de beschrijving!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee zeg!!
    Jammer alleen dat ik maandag(de hele week eigenlijk)alleen ben en verder ga met mijn verhuis opruimen,dus dat zou een beetje raar staan denk ik met zo,n oranje strik in mijn haar haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heel feestelijk uit :)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een vrolijke strik, heel leuk! Fijne dag ook maandag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk,bedankt voor het idee.
    Fijne koningingendag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. maar gij haakt zo netjes gelijkmatig!!! Zou ons Kaatje ook nog graag dragen, dus ik ga je patroontje toch goed bijhouden hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haakwerk draait steeds na de eerste toer vasten, tip????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de ring sluit (nadat je de 96 lossen hebt gehaakt) moet je goed opletten dat het haakwerk niet gedraaid is. Als je dan met de vasten begint, zou het geen probleem moeten zijn. Of bedoel je iets anders??

      Verwijderen
  9. Dankjewel, probeer het straks gewoon nog een keertje!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk bedankt voor de tutorial.
    Ik draag zelf eigenlijk nooit haarbanden maar deze word zeker een uitzondering. ;)

    Groetjes flo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk!!!!! Dus jij maandag met de poncho en de dames met allebei een haarband, dan zal ik je echt wel herkennen (mochten we elkaar tegen komen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die haarbanden zijn geen zekerheid, onvoorspelbaar wat de dames wel en niet aan willen.... En waar kan ik jou aan herkennen??

      Verwijderen
  12. Schattig!
    Liefs Stefanie.
    http://colorfullbeauty.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee! Bedankt voor het delen van het patroon!
    ik heb hem ook, klein beetje anders, gemaakt!
    Groetjes, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En daar kom ik daags na Q-day achter... Hahah, hij is leuk in iedere kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, I wish I could crochet. Your hairband looks fabulous!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel gaaf! Heb hem net, vanavond, gehaakt! Niet moeilijk en snel klaar! Mijn dochter loopt er fleurig bij op de koningsspelen vrijdag en natuurlijk de dag zelf ;)
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ziet er leuk uit, maar gaat het na een poosje dragen niet lubberen?

    BeantwoordenVerwijderen